Advertising Effectiveness Award

Advertising Effectiveness Award

HPV-vaccinen har i de seneste år været et af de mest omdiskuterede emner i de danske medier, og resultatet er ikke udeblevet:
I 2016 valgte tre fjerdedele af forældrene til 12-årige piger at sige nej tak til en vaccine, som alle respekterede, sundhedsvidenskabelige institutioner, både i Danmark og internationalt, ellers har sagt god for. Tilbage i 2012 påbegyndte 90% af samme årgang HPV-vaccination – på blot  tre år var der altså sket et så voldsomt fald i vaccinationstilslutningen, at det kan sammenlignes med en buldrende lavine.

Trods massive udfordringer er det lykkedes at få stoppet lavinen og vendt udviklingen, således, at flere forældre igen har fået tillid til HPV- vaccinen. Antallet af piger der bliver vaccineret, er steget markant siden kampagnen blev lanceret: I hele 2016 var der kun 15.237, som startede på HPV-vaccination. I de 16 måneder kampagnen har kørt, er 48.126 startet på vaccination. I foråret 2017 var kun 17% af piger født i 2003 færdigvaccinerede – i dag er 53% af årgangen færdigvaccinerede, og 76% har påbegyndt vaccination.

Efter et ihærdigt PR- og pressearbejde har vi sammen med parterne bag indsatsen fået vendt debatten i medierne således, at omtalen af HPV-vaccination nu næsten udelukkende er positiv. Hertil kommer, at kampagnen, bl.a. pga. delinger, indtil videre har opnået 10,5 mio. eksponeringer og 103.270 interaktioner på Facebook.

Kampagnen blev i november 2018 honoreret med en Advertising Effectiveness Award.