Stop HPV – Stop livmoderhalskræft

Stop HPV – Stop livmoderhalskræft

Informationsindsats om HPV-vaccination for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen

I Danmark har vi den ærgerlige førsteplads som det land i Norden, der har den højeste forekomst af livmoderhalskræft. Livmoderhalskræft skyldes infektion med HPV, som i nogle tilfælde udvikler sig til celleforandringer, der i værste fald kan give livmoderhalskræft. Der er udviklet en vaccine, som kan forebygge 90 % af alle tilfælde af livmoderhalskræft, og siden januar 2009 har HPV-vaccination været en del af børnevaccinationsprogrammet i Danmark for piger. Antallet af HPV-vaccinerede piger faldt desværre drastisk omkring 2015, og på den baggrund afsatte Folketinget midler til en informationsindsats, der skulle vende udviklingen og øge antallet af vaccinerede piger.

Primetime har i samarbejde med Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen udviklet kampagnen ’Stop HPV – stop livmoderhalskræft’, som blev lanceret i foråret 2017. Formålet med kampagnen er at hæve tilslutningen til HPV-vaccination, og Primetime er primus motor for strategi, kreativt koncept, PR og drift af kampagnen. Kampagnen leverer indhold og brugbar viden i øjenhøjde med målgruppen på tværs af en lang række kontaktpunkter for at nå den primære målgruppe: Forældre til 10-14-årige piger. Primetime skaber desuden vidensbaseret interesse for HPV-vaccination i pressen, håndterer strategi og content på sociale medier, udarbejder film og andet digitalt indhold samt håndterer krisekommunikation i tæt samarbejde med kunden. Den strategiske kommunikationsindsats har allerede affødt positive resultater – de nyeste vaccinationstal viser således, at antallet af HPV-vaccinerede piger fra årgang 2004 er steget fra 12 pct. i april 2017 til 39 pct. i april 2018.